Krzysztof Penderecki Sinfonia Varsovia
fot. Bruno Fidrych

Urodził się 23 listopada 1933 roku w Dębicy. Kompozycję zaczął studiować pod kierunkiem Franciszka Skołyszewskiego. Studia kontynuował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie Akademia Muzyczna) w Krakowie pod kierunkiem Artura Malawskiego i Stanisława Wiechowicza. Ukończył je w 1958 roku. W latach 1958-66 prowadził klasę kompozycji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Działalność pedagogiczną kontynuował jako wykładowca w Volkwang Hochschule für Musik w Essen (1966-68) oraz profesor Yale University w New Haven (1973-78). W 1968 roku kompozytor otrzymał stypendium w Deutscher Akademischer Austauschdienst w Berlinie.

W 1972 roku został mianowany rektorem krakowskiej Akademii Muzycznej.

Pierwszy publiczny występ Pendereckiego na arenie międzynarodowej miał miejsce
w 1959 roku na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, gdzie zostały wykonane Strofy, jeden z trzech utworów, nagrodzonych na II Ogólnopolskim Konkursie dla Młodych Kompozytorów ZKP. Pozostałe utwory to Psalmy Dawida i Emanacje. Utwory te wzbudziły zainteresowanie wybitnych osobistości świata muzyki, co zaowocowało zamówieniami kolejnych kompozycji, zagranicznymi wykonaniami utworów, a artyście przyniosło sławę, jako jednemu z najbardziej pomysłowych kompozytorów, poszukujących nowatorskich efektów brzmieniowych i nowych sposobów notacji. W 1959 roku Penderecki skomponował Tren ofiarom Hiroszimy, jedną z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji, za którą otrzymał w 1961 roku nagrodę UNESCO. Tren zapoczątkował pasmo sukcesów utworów: Anaklasis na Donaueschinger Musiktage w roku 1960, Polymorphii, Fonogramów i Psalmu w roku następnym, a w roku 1966, Pasji wg Św. Łukasza, pierwszego wielkiego dzieła w karierze Pendereckiego. Utwór ten został napisany na zamówienie Westdeutscher Rundfunk w Kolonii dla uczczenia 700-lecia katedry w Münster, w której był po raz pierwszy wykonywany 30 marca 1966 roku. W tym dniu narodził się nowy Penderecki. Wykonanie to odniosło niezwykły sukces i stanowi punkt zwrotny w karierze kompozytora. Dzięki niemu Penderecki stał się najbardziej uznanym artystą od czasów Igora Strawińskiego.

Kompozytor otrzymał w 1966 roku Grosser Kunstpreis des Landes Nordrhein-Westfalen za Pasję według św. Łukasza W następnym roku powstało kolejne wielkie dzieło chóralne Dies Irae, znane również jako Oratorium Oświęcimskie.
W latach 1968-69 Penderecki napisał pierwszą operę, Diabły z Loudun na zamówienie Opery w Hamburgu, gdzie odbyła się premiera w 1969 roku. W 1972 roku kompozytor otrzymał Grand Prix National du Disque Lyrique „Orphées d’Or” 1971, za najlepsze nagranie operowe dla Diabłów z Loudun, Pierwsze dzieło operowe Pendereckiego było wielokrotnie wystawiane na scenach operowych Europy i USA. W 2012 roku kompozytor dokonał rewizji opery. Powstała nowa partytura dzieła.

Kolejne wielkie dzieło Pendereckiego to Jutrznia. Pierwsza część kompozycji, Złożenie do grobu, została wykonana w katedrze w Altenbergu w 1970 roku. Część druga, Zmartwychwstanie, miała premierę rok później w katedrze w Münster. Wówczas na zamówienie ONZ Penderecki napisał kolejne dzieło oratoryjne, kantatę Kosmogonia. Premierę utworu uświetnili swą obecnością prezydenci, członkowie rodzin królewskich, i premierzy, a dzieło powszechnie okrzyknięto błyskotliwym i nadzwyczaj oryginalnym. W roku 1971 powstało De natura sonoris II dla Zubina Mehty. Tytuł utworu stanowi nawiązanie do poprzedniego „traktatu” Pendereckiego „o naturze dźwięku”, De natura sonoris I z 1966 roku.

W roku 1972 Penderecki rozpoczął karierę dyrygencką. Od tego czasu wciąż dyryguje największymi orkiestrami świata. Był pierwszym gościnnym dyrygentem Norddeutscher Rundfunk Orchester w Hamburgu i Mitteldeutscher Rundfunk Sinfonie Orchester w Lipsku.
W latach 1987-1990 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Krakowskiej. Od 1992 do 2000 roku pełnił funkcję Dyrektora Artystycznego Festiwalu Casalsa w San Juan (Puerto Rico).
W 1997 roku został Dyrektorem Artystycznym orkiestry Sinfonia Varsovia. Od 1998 roku jest doradcą Beijing Music Festival w Pekinie, a od 2000 gościnnym dyrygentem China Philharmonic Orchestra.

W 1973 roku Penderecki ukończył I Symfonię i poprowadził jej światową prapremierą w Peterborough (Anglia). Ponadto skomponował Canticum Canticorum Salomonis i Magnificat, bas solo, zespół wokalny, dwa chóry mieszane, chór chłopięcy i orkiestrę. Magnificat został napisany dla uczczenia 1200-lecia katedry w Salzburgu. Premiera utworu odbyła się na Festiwalu Salzburskim w 1974 roku pod batutą kompozytora.

Drugie dzieło operowe Pendereckiego, Raj utracony oparte jest na libretcie Christophera Fry’a (wg Miltona). Utwór miał swą prapremierę w Lyric Opera of Chicago 29 listopada 1978 roku.
W styczniu 1979 roku, Penderecki dyrygował sceniczną wersją Raju utraconego w Teatrze La Scala w Mediolanie i na zaproszenie Papieża Jana Pawła II dał koncert w Watykanie.

Światowa premiera I Koncertu skrzypcowego odbyła się w Bazylei w kwietniu 1977 roku, solistą był Isaak Stern. Pierwszym wykonaniem II Symfonii dyrygował Zubin Mehta
1 maja 1980 roku w Nowym Jorku. Poprowadził jej wykonania również na festiwalach
w Salzburgu i Lucernie podczas tournée po Europie.
Te Deum na głosy solowe, chór i orkiestrę, napisanym w latach 1979/80 Penderecki dyrygował podczas prapremiery w Asyżu latem 1980 roku. W roku 1981 Te Deum było wykonywane
w Nowym Jorku, Berlinie, Warszawie i Paryżu. 11 stycznia 1983 roku, Penderecki poprowadził pierwsze wykonanie II Koncertu wiolonczelowego, z towarzyszeniem Filharmoników Berlińskich i solisty Mścisława Rostropowicza. Kolejne utwory to Koncert altówkowy (premiera 24 lipca 1983 roku w Caracas) i Polskie Requiem, które po raz pierwszy zabrzmiało 28 września 1984 roku. Utwór ten został napisany na zamówienie Radia i Państwowego Teatru Wirtembergii dla uczczenia czterdziestej rocznicy zakończenia drugiej wojny światowej. To jedno
z najważniejszych dzieł Pendereckiego, a zarazem jedna z najdłużej pisanych kompozycji (krystalizacja utworu w pełnym kształcie zajęła 26 lat, a dzieło domknęła Chaconne in memoriam Giovanni Paolo II napisana w 2005 roku). Od czasu premiery to wielkie dzieło chóralne znajduje się na afiszach koncertowych filharmonii na całym świecie.
Światowa premiera trzeciej opery Pendereckiego, Czarnej Maski, opartej na sztuce Gerharta Hauptmanna, była punktem kulminacyjnym Festiwalu w Salzburgu w 1986 roku. Zaraz po niej nastąpiły wykonania w Wiedniu, i amerykańska prezentacja, która miała miejsce w Operze Santa Fe latem 1988 roku.

Pieśń Cherubinów jest jednym z trzech dzieł zadedykowanych przez Pendereckiego Mścisławowi Rostropowiczowi. W odróżnieniu od dwóch pozostałych (Per Slava i Largo), utwór-prezent na 60 urodziny wybitnego wiolonczelisty miał służyć jubilatowi „do słuchania”, nie zaś „do grania”. Czyniąc ukłon w stronę rosyjskiego przyjaciela, Penderecki złożył również ukłon kulturze prawosławia, pisząc kompozycję na chór a cappella. W kwietniu 1987 roku Penderecki dyrygował podczas uroczystości nadania doktoratu honoris causa Uniwersytetu Madryckiego swoim nowym utworem, Veni Creator na chór a cappella. W tym samym roku otrzymał Nagrodę Karl-Wolfa z rąk Izraelskiej Fundacji Wolfa.
W 1988 roku Penderecki otrzymał nagrodę Grammy od National Academy of Recording Arts and Sciences za II Koncert wiolonczelowy, nagrany dla wytwórni ERATO z Mścisławem Rostropowiczem jako solistą. W listopadzie 1989 roku Lorin Maazel dyrygował IV Symfonią. Adagio, napisaną na zamówienie rządu francuskiego z okazji dwustulecia Rewolucji Francuskiej.

Premiera czwartej opery Pendereckiego, Ubu Króla (wg Alfreda Jarry’ego) miała miejsce 6 lipca 1991 roku w Operze Monachijskiej.

Pierwsze wykonanie Sinfonietty odbyło się w Warszawie 16 lutego 1992 roku
w wykonaniu Sinfonii Varsovii pod batutą kompozytora. Utwór ten został ponownie wykonany w maju 1992 roku przez muzyków Orkiestry Filadelfijskiej i tego samego dnia na World Expo ’92 w Sewilli. Kolejna nowa kompozycja Pendereckiego, Benedicamus Domino na chór męski
a cappella, została po raz pierwszy wykonana w kwietniu 1992 roku na Festiwalu Wielkanocnym w Lucernie.
V Symfonią Penderecki zrealizował zamówienie Międzynarodowego Towarzystwa Kulturalnego Korei. Dzieło miało uczcić 50-lecie wyzwolenia tego kraju spod okupacji japońskiej. V Symfonia miała swą światową premierę 15 sierpnia 1992 roku w Seulu.

W 1992 roku Penderecki ukończył Koncert fletowy dedykowany Jean-Pierre Rampal’owi. Prawykonanie utworu przez tego artystę i Orkiestrę Kameralną z Lozanny odbyło się 11 stycznia 1993 roku w Lozannie pod dyrekcją kompozytora. W sierpniu 1992 roku Penderecki ukończył Benedictus na chór a cappella dla Maestro Lorina Maazela. Premiera Sanctus, ostatniej części Polskiego Requiem, ma miejsce w listopadzie 1993 roku w wykonaniu Królewskiej Filharmonii ze Sztokholmu.
W roku 1995 Penderecki napisał dla Anne-Sophie Mutter II Koncert skrzypcowy Metamorfozy, którego premiera odbyła się w czerwcu 1995 roku. W tym samym roku odbyła się premiera III Symfonii z Orkiestrą Monachijską.
Siedmioczęściowa VII Symfonia Siedem bram Jerozolimy jest monumentalnym dziełem symfonicznym i kantatowo-oratoryjnym zarazem. Premiera tego utworu napisanego na 3000 lat Jerozolimy, odbyła się 9 stycznia 1997 roku w Jerozolimie. W luty 1997 Penderecki otrzymał nagrodę Crystal Award w Davos.
Światowe prawykonanie Hymnu do św. Daniiła, napisanego z okazji 850 lat Moskwy odbyło się 4 października 1997 w Moskwie. Premiera Hymnu do św. Wojciecha, skomponowanego dla uczczenia tysiąclecia Gdańska, odbyła się 18 października 1997 roku w Gdańsku.

Prawykonanie Credo odbyło się w lipcu 1998 roku na Bach Festival w Eugene w stanie Oregon. Pierwsze europejskie wykonanie miało miejsce 5 października 1998 w Krakowie,
w ramach Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego. Rok później nagranie Credo dla wytwórni Hänssler otrzymało prestiżową nagrodę AFIM Indie Award.
W roku 1998 Krzysztof Penderecki został honorowym członkiem American Academy of Arts and Letters. W lutym 1999 roku otrzymał dwie prestiżowe Nagrody Grammy: za najlepszą kompozycję muzyki współczesnej (II Koncert skrzypcowy) oraz nagranie płytowe tego koncertu z Anne-Sophie Mutter i London Symphony Orchestra pod jego batutą.
W grudniu 1998 roku otrzymał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego
w Krakowie. Kolejny honorowy doktorat odebrał na Uniwersytecie w Pittsburghu w kwietniu 1999 roku. 23 stycznia 2000 otrzymał prestiżową nagrodę “Best Living Composer” na Światowych Targach Muzycznych w Cannes, a w październiku 2000 doktorat honoris causa na Uniwersytecie w Lucernie.
Premiera II Sonaty na skrzypce i fortepian odbyła się w Barbican Hall w Londynie 29 kwietnia 2000, w wykonaniu Anne-Sophie Mutter i Lamberta Orkisa.

7 czerwca 2000 r. w Musikverein w Wiedniu, w prawykonaniu Sekstetu wzięli udział: Mścisław Rostropowicz, Yuri Bashmet, Dmitri Alexeev, Paul Meyer, Julian Rachlin, i Radovan Vlatković.
Prawykonanie Concerto grosso odbyło się w czerwcu 2001 w Tokio pod dyrekcją Charlesa Dutoit z udziałem wiolonczelistów: Borisa Pergamenschikowa, Han-Na Changa i Trulsa Mørka. 9 maja 2002 roku odbyła się światowa prapremiera Koncertu fortepianowego napisanego na zamówienie nowojorskiej Carnegie Hall i Emanuela Axa. W światowej premierze wystąpił Emanuel Ax z Filadelfijską Orkiestrą pod dyrekcją Wolfganga Sawallischa.
Premiera Largo na wiolonczelę z orkiestrą odbyła się 19 czerwca 2005 roku w Wiedniu,
w wykonaniu Mścisława Rostropowicza i Filharmoników Wiedeńskich pod batutą Seiji Ozawy. Utwór został napisany na zamówienie Musikverein i zadedykowany Mścisławowi Rostropowiczowi.
6 czerwca 2005 roku w Luksemburgu odbyła się prapremiera VIII Symfonii na troje solistów, chór i orkiestrę, zatytułowanej Lieder der Vergänglichkeit (Pieśni przemijania).
W światowej premierze nowej symfonii wzięli udział: Olga Pasiecznik (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran) i Wojciech Drabowicz (baryton); Orkiestrą Filharmonii Luksemburskiej
i zespołem Europejskiej Akademii Chóralnej dyrygował Bramwell Tovey. VIII Symfonia została napisana na zamówienie Rządu w Luksemburgu z okazji otwarcia nowej Sali Filharmonii- Josephine Charlotte Philharmonic Hall.
14 grudnia 2005 roku Profesor Krzysztof Penderecki został uhonorowany najwyższym polskim odznaczeniem – Orderem Orła Białego.

12 października 2006 roku w Rydze kompozytor otrzymał Order Trzech Gwiazd.
We wrześniu 2007 roku artyście przyznano tytuł Honorowego Profesora Petersburskiego Konserwatorium im. M. Rimskiego-Korsakowa.
W kwietniu 2008 r. Krzysztof Penderecki został uhonorowany Złotym Medalem Ministra Kultury Armenii i otrzymał dyplom Honorowego Profesora Państwowego Konserwatorium im. Komitasa w Erewaniu. 14 kwietnia 2008 roku Penderecki odebrał nagrodę „Orły 2008” za najlepszą muzykę do filmu Katyń Andrzeja Wajdy. 5 maja tego samego roku w Bremie pod batutą kompozytora i z Radovanem Vlatkovićem jako solistą odbyła się światowa premiera Koncertu na róg i orkiestrę Winterreise, a 22 listopada podczas jubileuszowego Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego w Warszawie został po raz pierwszy wykonany III Kwartet smyczkowy kompozytora Kartki z nienapisanego dziennika.
W 2009 roku Krzysztof Penderecki otrzymał Ordre de Mérite du Grand-Duché de Luxemburg oraz Order Honorowy od Prezydenta Republiki Armenii. W tym samym roku skomponował Kadisz z okazji 65. rocznicy likwidacji łódzkiego getta. 9 września 2009 na Festiwalu Julian Rachlin&Friends w Dubrowniku odbyła się premiera Ciaccona na skrzypce i altówkę.
W prawykonaniu udział wzięli Janine Jansen i Julian Rachlin.
Kompozytor został zaproszony do Komitetu Honorowego Komisji Obchodów Roku Chopinowskiego 2010 przy Ambasadzie RP w Lizbonie, Tokio i Rzymie. W 2010 roku z okazji 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina, Krzysztof Penderecki skomponował cykl Powiało na mnie morze snów … Pieśni zadumy i nostalgii na sopran, mezzosopran i baryton.
14 stycznia 2011 w Warszawie miało miejsce prawykonanie utworu pod batutą Valery’ego Gergieva. 7 marca 2011 Robert Matthew Festing, Wielki Mistrz Zakonu Maltańskiego odznaczył Krzysztofa Pendereckiego medalem Grand’ Croix de L’ordre „Pro Merito Melitensi”. W tym samym roku kompozytor napisał nową wersję opery Diabły z Loudun, której wykonanie odbyło się w Kopenhadze 12 lutego 2013 roku.
9 marca 2011 w Hanowerze odbyło się prawykonanie Duo concertante na skrzypce i kontrabas napisanego dla Anne-Sophie Mutter i Romana Patkoló.
Premiera Koncertu podwójnego na skrzypce i altówkę, napisanego z okazji 200-lecia Musikverein w Wiedniu, w wykonaniu Janine Jansen i Juliana Rachlina miała miejsce
w Musikverein w Wiedniu 22 października 2012 roku. Utwór został nagrany dla BR-Klassik. Polskie prawykonanie Koncertu odbyło się w dniu 79. urodzin Krzysztofa Pendereckiego
w Poznaniu – Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadził kompozytor, a solistami byli Fumiaki Miura (skrzypce) i Julian Rachlin (altówka).
W styczniu 2013 roku w Lipsku została wykonana Missa Brevis, napisana na zamówienie Bach Archiv z okazji 800-lecia chóru St. Thomas z Lipska.

Rok 2013 był rokiem jubileuszu Krzysztofa Pendereckiego. Z okazji 80. urodzin odbyło się wiele koncertów i festiwali, na których wykonano utwory kompozytora: Sankt Petersburg, Wrocław, Wilno, Lwów, Kraków, Kuhmo Chamber Music Festival, Festival Pablo Casals w Prades, Schleswig-Holstein Festival, Ohrid Festival, Marlboro Music Festival.

Koncerty odbyły się również w Koszycach, Berlinie, Bonn, Hanowerze, Ravello i Asyżu (Emilia Romagna Festival), Budapeszcie, Mińsku, Pradze, Pekinie (Beijing Music Festival), Nowym Jorku, Bostonie, Yale University School of Music, Seulu, Caracas i Erewanie. W dniach od 17 do 23 listopada w Warszawie odbył się festiwal, poświęcony muzyce Krzysztofa Pendereckiego, na który przyjechali tak wielcy artyści jak Lorin Maazel, Charles Dutoit, Valery Gergiev, Marek Janowski, Lawrence Foster, Long Yu, Leonard Slatkin, Alexander Liebreich, Rafael Payare, oraz czołowi polscy dyrygenci: Jacek Kaspszyk, Krzysztof Urbański i Gabriel Chmura. Spośród największych solistów i zespołów wykonujących muzykę Krzysztofa Pendereckiego, w festiwalu wzięli udział Anne-Sophie Mutter, Yuri Bashmet, Daniel Müller-Schott, Shanghai Quartet oraz wielu innych. W sierpniu 2013 podczas BBC Proms Maestro Dutoit dyrygował Concerto grosso z Poyal Philharmonic Orchestra.
21 maja 2013 w jubileuszowym roku 80. urodzin kompozytora miała miejsce inauguracja Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.
W listopadzie 2013 roku odbyła się premiera niemiecko-polskiego filmu dokumentalnego Anny Schmidt o Krzysztofie Pendereckim „Droga przez labirynt”. Nakładem Wydawnictwa Literackiego ukazała się w tym samym roku publikacja „Pendereccy. Saga rodzinna”.
W październiku 2013 roku w Zabrzu zainaugurowany został Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego „Poziom 320”.
13 grudnia 2013 w Carnegie Hall odbyła się światowa premiera La Follia, utworu na skrzypce solo, napisanego dla Anne-Sophie Mutter.

W lutym 2014 roku kompozytor poprowadził cykl koncertów z Israel Philharmonic i The Gary Bertini Israeli Choir wykonując Polskie Requiem. Od 17 do 42 marca 2014 roku Krzysztof Penderecki był kompozytorem rezydentem w Curtis Institute of Music w Filadelfii. Tego samego roku został odznaczony przez Prezydenta Republiki Estonii Orderem Krzyża Ziemi Maryjnej I Klasy.
Światowa prapremiera Dies Illa na sopran, mezzosopran, bas, mieszane chóry i orkiestrę, napisanego z okazji 100-lecia wybuchu I Wojny Światowej, odbyła się 9 listopada 2014 roku w Brukseli w ramach specjalnego projektu „Thousand Voices for Peace”.

3 i 4 maja 2015 roku w ramach Musikfestspiele Saar w Niemczech odbyła się światowa premiera Concertino na trąbkę i orkiestrę, napisanego dla wirtuoza trąbki – Gabora Boldoczki. Polska premiera Koncertu na trąbkę odbyła się 25 października 2015 roku w ramach III Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu.
Sinfonietta Cracovia obok Musikverein Graz i Rundfunk Sinfonieorchester Saarbrücken jest jednym z zamawiających utwór i to właśnie jej maestro Penderecki powierzył premierowe wykonanie. Orkiestrę poprowadził Jurek Dybał.

26 czerwca 2015 roku w Manchesterze, Royal Northern College of Music przyznał Krzysztofowi Pendereckiemu tytuł Fellow of the Royal Northern College of Music.
W 2015 roku Penderecki skomponował Psalm Domine quid multiplicati sunt z okazji 100 rocznicy ludobójstwa Ormian. Utwór miał swoją premierę 26 maja 2015 roku w Carnegie Hall,
a Hover State Chamber Choir poprowadziła Sona Hovahnnisyan.

1 października 2015 roku w Warszawie podczas Inauguracji XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina odbyło się prawykonanie Poloneza na orkiestrę symfoniczną, kompozycji Krzysztofa Pendereckiego napisanej na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

W kwietniu 2016 roku w Operze Śląskiej w Bytomiu odbyła się premiera opery Ubu Rex w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego z orkiestrą pod batutą Jurka Dybała.
9 czerwca 2016 roku w teatrze Nowa Opera w Moskwie zabrzmiała Pasja wg. św. Łukasza. Wykonanie poprowadził Jan Latham-Koenig.

31 października 2016 roku Maestro Penderecki został otrzymał doktorat honoris causa Uniwersytetu w Ulsan.
25 listopada 2016 roku Krzysztof Penderecki wraz z żoną Elżbietą Penderecką otrzymał Nagrodę Stowarzyszenia Architektów Polskich w uznaniu zasług dla architektury polskiej.
11 grudnia 2016 roku w Wigmore Hall w Londynie zabrzmiał po raz pierwszy Quartetto per archi No. 4. Kompozycja powstała na zamówienie Wigmore Hall przy wsparciu André Hoffmanna. Najnowszy kwartet smyczkowy Pendereckiego powstał z myślą o Belcea Quartett, zespołu który dokonał jego prawykonania.
23 stycznia 2017 album „Oriental Trumpet Concertos” nagrany przez Gábora Boldoczki wraz z Jurkiem Dybałem i Sinfoniettą Cracovią otrzymał jedna z najważniejszych nagród w świecie muzyki klasycznej, International Classical Music Awards w kategorii “Muzyka współczesna”. Na płycie obok utworów ormiańskich kompozytorów Aleksandra Arutiuniana i Arama Khachaturiana znalazły się dwie światowe premiery fonograficzne – kompozycje napisane specjalnie dla Gábora Boldoczki – koncerty na trąbkę Krzysztofa Pendereckiego i Fazila Say’a. 31 lipca 2017 album ten otrzymał również prestiżową nagrodę niemieckiego przemysłu fonograficznego ECHO Klassik, która w świecie muzyki porównywana jest do amerykańskiej GRAMMY Award.
Od 3 do 5 lutego 2017 roku w Auditorio Nacional de Musica w Madrycie odbyły się koncerty z udziałem Orquesta Nacional de Espana pod batutą Krzysztofa Pendereckiego. Solistami
w Concerto grosso byli: Gautier Capucon, Daniel Muller-Schott oraz Adolfo Gutierrez-Arenas.
7 lutego 2017 roku w cyklu Music Society of Licoln Center Shanghai Quartet wykonał Quartetto per archi No. 3.
8 lutego 2017 roku Elżbieta i Krzysztof Pendereccy zostali uhonorowani Nagrodą im. prof. Aleksandra Gieysztora za szczególną dbałość o edukację muzyczną na najwyższym poziomie oraz prowadzoną od lat działalność na rzecz popularyzacji dziedzictwa muzyki klasycznej
w Polsce i powołanie do życia Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
w Lusławicach.

12 lutego 2017 roku Krzysztof Penderecki otrzymał nagrodę Grammy w kategorii „Muzyka chóralna” za album „Penderecki conducts Penderecki”, na którym znalazły się Dies illa, Hymn do św. Daniiła, Hymn do św. Wojciecha i Psalmy Dawida.
25 lutego 2017 roku podczas Festiwalu Casalsa w Puerto Rico zostało wykonane Credo. Solisów: Iwonę Hossę (sopran), Agnieszkę Rehlis (mezzosopran), Karolinę Sikorę (mezzosopran), Rafała Bartmińskiego (tenor), Tomasza Koniecznego (bas) oraz Coral Filarmónica de Puerto Rico i Coro de Niños de San Juan poprowadził Maestro Krzysztof Penderecki.

2 marca 2017 roku w ramach Festiwalu Belief and Beyond Belief w Londynie zabrzmiała Pasja wg św. Łukasza. Na scenie w Royal Festival Hall obok Chóru Polskiego Radia, Camerata Silesia, Warszawskiego Chóru Chłopięcego i Londyńskiej Orkiestry Filharmonicznej wystąpili znakomici soliści: Elizabeth Atherton (sopran), Dietrich Henschel (baryton), Tomasz Konieczny (bas) i Omar Ebrahim (recytator). Całością zadyrygował Vladimir Jurowski.

2 czerwca 2017 72. Festiwal Praska Wiosna zakończyło monumentalne dzieło Krzysztofa Pendereckiego VII Symfonia Siedem bram Jerozolimy. Orkiestrę Symfoniczną Czeskiego Radia i Chór Filharmonii Słowackiej poprowadził sam kompozytor.

2 sierpnia 2017 podczas Międzynarodowego Festiwalu Sopot Classic w Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie odbył się finał IV Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego, którego celem jest pomoc debiutującym artystom w ukazaniu ich twórczości. We wrześniu tego samego roku w Xinghai Concert Hall w Guangzhou miało miejsce prawykonanie VI Symfonii Pieśni chińskie, utworu powstałego na zamówienie Dresdner Philharmonie i Guangzhou Symphony Orchestra. 13 listopada 2017 Krzysztof Penderecki otrzymał doktorat honoris causa Indiana University.

Doktoraty Honoris Causa

  • 1972 Uniwersytet w Rochester, USA, Rochester 15 III 1972.
  • 1977 Saint Olaf College, USA, Northfield, Minnesota 18 III 1977.
  • 1979 Uniwersytet w Leuven, Belgia, 2 II 1979.
  • 1979 Uniwersytet w Bordeaux, Francja, V 1979.
  • 1984 Uniwersytet w Georgetown, USA, Washington D.C. XI 1984.
  • 1985 Uniwersytet w Belgradzie, Serbia, Belgrad 16 IV 1985.
  • 1986 Uniwersytet w Barcelonie, Hiszpania, Barcelona XI 1986.
  • 1987 Uniwersytet w Madrycie, Hiszpania, Madryt 28 IV 1987.
  • 1987 Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 26 X 1987.
  • 1993 Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1993.
  • 1994 Universidad Catolica, Argentyna, Buenos Aires 29 VII 1994.
  • 1994 Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1994.
  • 1994 Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, 28 XI 1994.
  • 1995 Uniwersytet w Glasgow, Wielka Brytania, Glasgow 1995.
  • 1998 Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Kraków XII 1998.
  • 1999 Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, 1999.
  • 1999 Narodowa Akademia Muzyczna im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie, 31 III 1999.
  • 1999 Universitatea Babeş-Bolyai w Cluj, Rumunia, Cluj 1999.
  • 1999 Akademia de Muzika Gheorghe Dima, Rumunia, Cluj 1999.
  • 1999 Uniwersytet w Duquesne, USA, Pittsburgh 1999.
  • 2000 Uniwersytet w Lucernie, Szwajcaria, Lucerna 26 X 2000.
  • 2003 Uniwersytet w St. Petersburgu, Rosja, Sankt Petersburg 2003.
  • 2003 Akademia Muzyki i Tańca, Bułgaria, Plovdiv 2003.
  • 2003 Uniwersytet Yale, USA, New Haven, 2003.
  • 2003 Uniwersytet w Lipsku, Niemcy 17 X 2003.
  • 2004 Baldwin-Wallace College, USA, Ohio XI 2004.
  • 2005 Uniwersytet Stradina w Rydze, Estonia, Ryga 2005.
  • 2005 Uniwersytet Narodowy, Korea Południowa, Seul 26 IX 2005.
  • 2006 Westfalski Uniwersytet Wilhelma, Niemcy, Münster 31 III 2006.
  • 2008 Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 6 XI 2008.
  • 2009 Estońska Akademia Muzyki i Teatru, Estonia, Tallin 27 IX 2009.
  • 2010 National University of Ireland, Irlandia, Maynooth, 12 IX 2010.
  • 2010 Państwowy Uniwersytet Sztuki im. Kotlarewskiego w Charkowie, 27 XII 2010.
  • 2014 Pontificia Universidad Católica del Perú, Peru, Lima 1 X 2014.
  • 2014 Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 13 V 2014.
  • 2014 Instytut Muzyczny w Bukareszcie, Rumunia, Bukareszt 2014.
  • 2015 Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenka we Lwowie, Lwów 5 XI 2015.
  • 2016 Uniwersytet Ulsan, Korea Południowa, Ulsan 31 X 2016.
  • 2016 Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 14 X 2016.
  • 2017 Indiana University, USA, Bloomington 13 XI 2017.

Nagrody i wyróżnienia

  • 1959 I, II i III Nagroda za Strofy, Emanacje i Psalmy Dawida na II Konkursie Młodych
    Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich.
  • 1961 Nagroda UNESCO za Tren Ofiarom Hiroszimy.
  • 1962 I Nagroda za Kanon na konkursie kompozytorskim im. Artura Malawskiego
    w Krakowie.
  • 1962 Nagroda III stopnia Ministra Kultury i Sztuki za Tren Pamięci Ofiar Hiroszimy,
    Warszawa 21 VII 1962.
  • 1966 Grosser Kunstpreis des Landes Nordrhein-Westfalen za Pasję według św. Łukasza.
  • 1967 Prix Italia za Pasję według św. Łukasza.
  • 1967 Sibelius Gold Medal
  • 1968 Prix Italia za Dies irae
  • 1968 Nagroda Państwowa I stopnia w dziedzinie kultury i sztuki za osiągnięcia
    kompozytorskie, a w szczególności za Dies irae – oratorium pamięci
    zamordowanych w Oświęcimiu, Warszawa 22 VII 1968.
  • 1969 Nagroda Muzyczna miasta Salzburga za Pasję wg św. Łukasza
  • 1970 Nagroda Związku Kompozytorów Polskich, Warszawa 17 I 1970.
  • 1972 Grand Prix National du Disque Lyrique „Orphées d’Or” 1971, za najlepsze nagranie
    operowe dla Diabłów z Loudun, (Philips; T. Troyanos, A. Hiolski, B. Ładysz
    pod dyr. M. Janowskiego).
  • 1972 Nagroda na Międzynarodowym Konkursie „Wawrzynu Olimpijskiego”
    w Monachium za utwór Ekecherija
  • 1974 Grand Prix International du Disque 1974, Jutrznia, (Philips 6709065; Orkiestra i
    Chór Filharmonii Narodowej po dyr. A. Markowskiego), Paryż 12 III 1974.
  • 1975 Nominacja GRAMMY od National Academy of Recording Arts and Sciences,
    w kategorii „Album of the Year, Classical” za Magnificat pod. dyr.
    K. Pendereckiego.
  • 1975 Nominacja GRAMMY od National Academy of Recording Arts and Sciences,
    w kategorii „Best Choral Performance, Classical” za Magnificat pod.
    dyr. K. Pendereckiego.
  • 1976/77 Certyfikat Who’s Who in the World
  • 1972 Nagroda Miasta Krakowa w dziedzinie upowszechniania kultury, Kraków V 1972.
  • 1977 Nagroda im. Gottfrieda von Herdera od Fundacji F.v.s. z Hamburga, Wiedeń
    5 V 1977.
  • 1977 Medal 500-lecia Uniwersytetu w Mainz
  • 1978 Nagroda Arthura Honeggera za Magnificat
  • 1979 Złota Odznaka „Za zasługi dla ziemi krakowskiej” Nagroda Prezydium Rady
    Narodowej Miasta Krakowa, Kraków 29 VI 1979.
  • 1979 Odznaka Honorowa „Za szczególne zasługi dla rozwoju województwa
    bydgoskiego” Nagroda Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Bydgoszczy,
    Bydgoszcz 11 IX 1979.
  • 1981 Médaille de la Ville de Paris, Paryż 1 XII 1981.
  • 1983 Nagroda im. Sibeliusa od Fundacji Wilhouri w Helsinkach, Helsinki 9 X 1983.
  • 1984 Nagroda Państwowa I stopnia za Raj utracony, 22 VII 1984 Warszawa.
  • 1985 Nagroda Lorenzo Magnifico, Florencja
  • 1986 Medal im. Stefanii Niekrasz od Zjednoczenia Polskich Muzyków Za Granicą
  • 1986 Samuel Simons Sanford Award, Yale University 27 I 1986.
  • 1987 Nagroda Karla Wolfa od izraelskiej Wolf-Foundation, Tel Awiw 31 V 1987.
  • 1987 Medal z wizerunkiem Fryderyka Chopina od Polskiej Agencji Artystycznej
    PAGART.
  • 1987 Nominacja GRAMMY od National Academy of Recording Arts and Sciences
    w kategorii „Best Contemporary Composition” za II Koncert wiolonczelowy
    w wyk. Mścisława Rostropowicza, dyr. Krzysztof Penderecki.
  • 1987 Nagroda GRAMMY od National Academy of Recording Arts and Sciences
    w kategorii „Best Contemporary Composition” za II Koncert wiolonczelowy
    w wyk. Mścisława Rostropowicza, dyr. Krzysztof Penderecki.
  • 1989 Manuel de Falla Gold Medal od Accademia de Bellas Artes, Granada.
  • 1989 Honorowy Medal Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie,
    Warszawa 9 XII 1989.
  • 1990 Oficer Orderu Saint Georges de Bourgogne, Koekelare 23 IV 1990.
  • 1990 Das Grosse Verdienstkreuz des Verdienstordens der Bundesrepublik Deutschland,
    Bonn 9 I 1990.
  • 1990 Złoty Medal od American Institute of Polish Culture w Miami, Floryda 27 I 1990.
  • 1991 Nominacja GRAMMY od National Academy of Recording Arts and Sciences
    w kategorii „Best Performance of a Choral Work” za Polskie Requiem.
  • 1991 Nominacja GRAMMY od National Academy of Recording Arts and Sciences
    w kategorii „Best Performance of a Choral Work” za Pasję wg św. Łukasza.
  • 1991 Medal 90-lecia Carnegie Hall, New York 1991.
  • 1992 Grawemeyer Music Award, University of Louisville.
  • 1992 The Honorable Order of Kentucky Colonels, Kentucky 17 VIII 1992.
  • 1992 Austriacki Order Nauki i Sztuki za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki i nauki
    przyznawany przez Prezydenta Republiki Austrii, Wiedeń 23 X 1992.
  • 1993 Krzyż Komandorski z gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski, Warszawa 5 XI 1993.
  • 1993 Nagroda UNESCO za wybitny wkład w dziedzinie światowej muzyki.
  • 1993 Order Zasługi Księstwa Monako.
  • 1994 Odznaka „Per Aspera ad Astra”, Łotwa 18 XI 1994.
  • 1995 Lider Promocji Kultury Polskiej ’95 oraz Złota Gwiazda – Grand Prix
    Międzynarodowego Centrum Promocji „InterProm”, Warszawa 16 X 1995.
  • 1996 „Polska Osobowość Roku 1996” oraz „Honorowa Platynowa Gwiazda InterPromu”,
    Warszawa 6 II 1997.
  • 1996 Commandeur dans l’Ordre des Arts et des Lettres, Paryż 15 II 1996.
  • 1997 Złota Płyta za album „Siedem bram Jerozolimy” (CD Accord), dyr. K. Kord.
  • 1997 Crystal Award, World Economic Forum, Davos
  • 1997 Nagroda Bankowej Fundacji Kultury im. Krzysztofa Kieślowskiego za rozsławianie
    kultury polskiej w świecie, 15 III 1997.
  • 1997 Nagroda Miasta Jerozolimy, Jerozolima 9 I 1997.
  • 1998 Nagroda Specjalna Business Centre Club, Warszawa 10 I 1998.
  • 1998 Nagroda Europejska (Europäischer Preis für Komposition), Kraków 10 X 1998.
  • 1998 Medal Honorowy PRO SINFONIKA 1998, Warszawa 23 XI 1998.
  • 1998 Medal Orderu Wielkiego Księcia Giedymina, Wilno.
  • 1998 Nominacja GRAMMY od National Academy of Recording Arts and Sciences
    w kategorii „Best Classical Contemporary Composition” za II Koncert skrzypcowy
    Metamorfozy (Anne-Sophie Mutter, skrzypce).
  • 1998 Nagroda GRAMMY od National Academy of Recording Arts and Sciences
    w kategorii „Best Classical Contemporary Composition” za II Koncert skrzypcowy
    Metamorfozy (Anne-Sophie Mutter, skrzypce).
  • 1998 Nominacja GRAMMY od National Academy of Recording Arts and Sciences
    w kategorii „Best Instrumental Soloist Performance with Orchestra” za II Koncert
    skrzypcowy Metamorfozy (Anne-Sophie Mutter, skrzypce).
  • 1998 Nagroda GRAMMY od National Academy of Recording Arts and Sciences
    w kategorii „Best Instrumental Soloist Performance with Orchestra” za II Koncert
    skrzypcowy Metamorfozy (Anne-Sophie Mutter, skrzypce).
  • 1998 Medal Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego.
  • 1998 „Echo Bałtyku” Nagroda Kanclerza Bałtyckiej Wyższej Szkoły Humanistycznej
    w Koszalinie za rozsławianie narodu polskiego poprzez muzykę, Koszalin
    18 XI 1998.
  • 1998 Medal 400-lecia Stołeczności Warszawy, Warszawa 6 I 1998.
  • 1999 Nagroda AFIM Indie Award za nagranie Credo dla wytwórni Hänssler
  • 1999 Köhler-Osbahr-Stiftung Music Award.
  • 2000 Cannes Classical Award: Best Living Composer, Midem Classique, Cannes.
  • 2000 FRYDERYK w kategorii „Muzyka Współczesna” za album „Siedem bram
    Jerozolimy” (CD Accord), dyr. K. Kord.
  • 2000 Ordine Al Merito della Repubblica Italiana.
  • 2000 Nagroda Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa w dziedzinie kultury i sztuki
    za całokształt dokonań w muzyce, Kraków 30 VI 2000.
  • 2001 Nagroda Księcia Asturii (Premio Príncipe de Asturias de las Artes).
  • 2001 Statuetka Złotego Hipolita Towarzystwa im. Cegielskiego, Poznań 1 XII 2001.
  • 2002 Nagroda Romana Guardiniego, Katolicka Akademia, Monachium 2 X 2002.
  • 2002 Nagroda „Nasz Sowriemiennik” St. Petersburskiej Fundacji “Międzynarodowy Dom
    Kino” za wybitny wkład w rozwój sztuki światowej i wpływ na współczesną
    rosyjską kulturę, St. Petersburg 2002.
  • 2002 „Amigos de la Musica”, XIII Premio Nacional, Ubeda 24 V 2002.
  • 2002 Nagroda za wybitny wkład w muzykę współczesną, Sankt Petersburg.
  • 2002 Nagroda „Zasłużony dla Warszawy”, Warszawa 21 IV 2002.
  • 2003 Der Staatspreis des Laudes Nordrhein-Westfalen 2002, Düsseldorf 17 III 2003.
  • 2003 Preis der Europäischen Kirchenmusik 2003, Schwäbisch Gmünd 2 VIII 2003.
  • 2003 Wielka Złota Odznaka Honorowa za Zasługi dla Republiki Austrii (Grosse Goldene
    Ehrenzeichen für Verdienste um die Republik Österreich), Wiedeń 17 IV 2003.
  • 2003 Eduardo M. Torner-Medal „Conservatorio de Musica del Principado Asturias”,
    Oviedo.
  • 2003 „Diamentowa Batuta” nagroda Zarządu Polskiego Radia S.A. dla uhonorowania
    wyjątkowej wartości dokonań artystycznych tworzonych z zespołami muzycznymi
    Polskiego Radia, Warszawa.
  • 2003 Nagroda Wielka Fundacji Kultury za rok 2002, Warszawa 29 I 2003.
  • 2003 Medal 750-lecia Gliwic, Gliwice 25 IV 2003.
  • 2003 MAŁOPOLANIN 2003, nagroda Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski za
    zasługi dla rozwoju polskiej kultury, 2003.
  • 2004 Praemium Imperiale Japonia, Tokio 21 X 2004.
  • 2004 Wyróżnienie w Eurokonkursie Amico Europae A.D. 2004, Warszawa 9 XII 2004.
  • 2004 Bach-Plakette, Frankfurt 14 III 2004.
  • 2004 Medal „300 lat St. Petersburga” uchwałą Prezydenta Federacji Rosyjskiej, za zasługi
    dla rozwoju stosunków rosyjsko-polskich, 14 X 2004 .
  • 2005 Order Orła Białego, Warszawa 11 XI 2005.
  • 2005 Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Warszawa 5 IX 2005.
  • 2006 Nagroda Międzynarodowa „Baltic Star”, Sankt Petersburg 2 X 2006.
  • 2006 Medal Tadeusza Kotarbińskiego za wybitne zasługi w dziedzinie organizacji
    i zarządzania, Polska Akademia Nauk, Warszawa 8 XII 2006.
  • 2006 Komandor Orderu Trzech Gwiazd, Łotwa, Ryga 12 X 2006.
  • 2006 Jubileuszowy Medal Centrum Komputerowego ZETO S.A. w Łodzi, Łódź
    14 I 2006.
  • 2006 The Orders of the White Rose of Finland and of the Lion of Finland, Helsinki 2006.
  • 2007 Centrum Hospicyjne i Opiekuńczo-Lecznicze im. Ojca Pio w Krakowie
    za włączenie się w misję niesienia pomocy nieuleczalnie chorym dzieciom.
  • 2008 Złoty Medal Ministra Kultury Armenii.
  • 2008 Honorowe Wyróżnienie Solidna Firma 2007 za wybitną twórczość oraz promocję
    polskiej kultury w świecie.
  • 2008 Medal Leonardo da Vinci od Europejskiej Akademii Nauk w Hanowerze, przyznany
    w Erewaniu, Armenia IV 2008.
  • 2008 Order im. Bernardo O’Higginsa stopnia oficerskiego, Santiago 9 IV 2008.
  • 2008 Honorowe odznaczenie od Ambasady Boliwariańskiej Republiki Wenezueli
    za cenną współpracę i wkład w działalność.
  • 2008 Honorowy Medal Thorunium w uznaniu za zasługi dla miasta Torunia, Toruń
    15 V 2008
  • 2008 Polska Nagroda Filmowa Orzeł 2008 w kategorii „Najlepsza Muzyka” za film
    „Katyń”, Warszawa 14 IV 2008.
  • 2008 Doroczna Nagroda w dziedzinie muzyki od Ministra Kultury i Dziedzictwa
    Narodowego, Bogdana Zdrojewskiego, Warszawa VI 2008.
  • 2008 „Neptun 2008” Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska za wybitny wkład w rozwój
    światowej muzyki i nieocenione zasługi dla kultury polskiej
  • 2008 „Amicus Chori” Nagroda Polskiego Chóru Kameralnego, Gdańsk – Oliwa XII 2008
  • 2008 Nagroda im. Józefa Chełmońskiego za wybitne osiągnięcia i zasługi w działalności
    artystycznej i upowszechnianiu kultury.
  • 2008 Odznaka Honorowa „Zasłużony dla Mazowsza”, Warszawa 13 X 2008.
  • 2008 Medal SPAM „Za zasługi dla muzyki polskiej”, Warszawa 23 XI 2008.
  • 2008 Statuetka „Świat Elit” za bogaty dorobek artystyczny i 50-lecie pracy twórczej,
    Warszawa 2008.
  • 2009 Order Zasługi Wielkiego Księstwa Luksemburga, Château de Berg 27 VII 2009.
  • 2009 Order Honorowy od Prezydenta Republiki Armenii, Erewań, 28 X 2009.
  • 2009 ZŁOTY FRYDERYK za całokształt osiągnięć artystycznych, Warszawa
    20 IV 2009.
  • 2009 „Złote Berło” Nagroda Fundacji Kultury Polskiej.
  • 2009 „Honorowa Nagroda” Grupy Krakowian związanych z Izbą Przemysłowo-
    Handlową za dokonania w twórczości artystycznej, Kraków VI 2009.
  • 2010 Bronze Medal, Distinguished Visitor, University of Toronto, Faculty of Music
    (medal designed by Sandra Noble Goss), Toronto 2010.
  • 2010 Tytuł „Honorowy Mistrz Sztuki Dźwięku” nadany przez Zachodnią Izbę
    Gospodarczą, Dolnośląską Izbę Rzemieślniczą oraz Lożę Dolnośląską Business
    Centre Club, Wrocław 20 XII 2010.
  • 2010 Grand-Croix de l’Ordre „Pro Merito Melitensi”, 23 VI 2010.
  • 2011 Nagroda Sacem dla najlepszej muzyki oryginalnej (Krzysztof Penderecki, De natura
    sonoris) w filmie braci Quay „Maska”, Międzynarodowy Festiwal Animacji
    Annecy 2011.
  • 2011 „Ku Spotkaniu” Nagroda Marszałka Senatu RP i Przewodniczącego Rady Federacji
    Zgromadzenia Federalnego Federacji Rosyjskiej, Moskwa 2 VI 2011.
  • 2011 Nagroda Specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w uznaniu zasług dla kultury
    polskiej, Warszawa 1 X 2011.
  • 2011 Złoty „Super Wiktor” Nagroda Polskiej Akademii Telewizyjnej dla największej
    osobowości, Warszawa 24 X 2011.
  • 2012 Viadrina Preis, Europa Universität Viadrina Frankfurt (Oder) Lifetime Achievement
    Award 2012 International Classical Music Awards.
  • 2012 FRYDERYK nominacja w kategorii „Kompozytor Roku”, Warszawa 22 II 2012.
  • 2012 FRYDERYK nominacja w kategorii „Najlepszy album polski za granicą”, za album
    „Krzysztof Penderecki Viola Concerto, Celo Concerto No. 2” (Naxos), dyr. A. Wit,
    Warszawa 22 II 2012.
  • 2012 International Classical Music Awards za całokształt twórczości, Nantes 15 V 2012.
  • 2012 Grosses Goldenes Ehrenzeichen für Verdienste um die Republik Österreich
    (Wielka Złota Odznaka Honorowa za Zasługi dla Republiki Austrii), Wiedeń
    23 X 2012.
  • 2012 Nuovi Eventi Musicali nagroda przyznawana najważniejszym osobowościom
    muzyki i sztuki współczesnej, Florencja 27 XI 2012.
  • 2012 Glocal Hero Award nagroda Międzynarodowego Festiwalu Filmu i Muzyki
    „Transatlantyk 2012”, Poznań 21 VIII 2012.
  • 2012 „Koryfeusz Muzyki Polskiej”, Warszawa 1 X 2012.
  • 2012 Nagroda im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie
    twórczości chóralnej, Poznań 23 XI 2012.
  • 2013 Paszporty Polityki „Kreator Kultury” Nagroda za wybitne i nowatorskie
    kompozycje, dzięki którym polska muzyka zdobyła międzynarodową sławę,
    Warszawa 15 I 2013.
  • 2013 „Człowiek Roku 2013” Nagroda Federacji Regionalnych Związków Gmin
    i Powiatów RP za wkład w aktywne współtworzenie wydarzeń kulturalnych na
    mapie Krakowa, za działalność dydaktyczną i promocję młodych talentów,
    rozsławianie naszego kraju w salach koncertowych całego świata, Kraków
    15 IV 2014.
  • 2013 Odznaka Honorowa Województwa Podlaskiego, Białystok 5 IV 2013.
  • 2013 „Złoty Krzyż Zasługi” Orderu Świętego Stanisława BM w uznaniu zasług
    w działalności charytatywnej, Gniezno 7 IV 2013.
  • 2013 Paszport Obywatela „Civitas Schinesghe”, Gniezno 7 IV 2013.
  • 2013 „Super Gwarancja Kultury” Nagroda od TVP Kultura za odwagę w przekraczaniu
    granic muzycznych konwencji, za budowanie nowych mostów z wielowiekową
    tradycją muzyczną, i za niezmienną otwartość na eksperymenty i artystyczne
    poszukiwania, Warszawa 13 IV 2013.
  • 2013 Medal Koronacyjny od Prezydenta Miasta Gniezna za krzewienie polskich wartości
    kulturowych na świecie.
  • 2013 Złoty Medal Honorowy za Zasługi dla Województwa Małopolskiego, 20 V 2013.
  • 2013 Odznaka „Merito Wrarislavia – Zasłużony dla Wrocławia”, Wrocław 24 V 2013.
  • 2013 Nagroda „Wybitny Polak” za sukcesy zawodowe i promocję Polski na świecie,
    Warszawa 3 VI 2013.
  • 2013 „Patrimonium Crucis”, Bielsko-Biała X 2013.
  • 2013 Medal Prezydenta Republiki Armenii, Erewań 22 XI 2013.
  • 2013 Nagroda Prezydenta Republiki Chorwacji, Zagrzeb 2013.
  • 2013 Statuetka Astrolabium Mikołaja Kopernika od Prezydenta Torunia.
  • 2014 International Classical Music Awards w kategorii „Muzyka współczesna” za album
    „The Complete Symphonies”, Polish Sinfonia Iuventus Orchestra,
    dyr. K. Penderecki (DUX947).
  • 2014 „Diamentowy Laur Umiejętności i Kompetencji”, Zabrze 18 I 2014.
  • 2014 Kamień Milowy Forbesa, Warszawa 25 I 2014.
  • 2014 Order Krzyża Ziemi Maryjnej pierwszej klasy, Estonia 14 III 2014.
  • 2014 Statuetka Towarzystwa Miłośników Buska-Zdroju, Busko-Zdrój 28 VI 2014.
  • 2014 Wyróżnienie dla najwybitniejszych Polaków od magazynu „Brief”, Warszawa
    2 X 2014.
  • 2014 Personalidad Meritoria de la Cultura (Zasłużony dla Kultury) nagroda Ministra
    Kultury Peru, Lima 24 X 2014.
  • 2014 Złoty Medal Miasta Erewania.
  • 2015 FRYDERYK nominacja w dwóch kategoriach „najlepszy album polski za granicą”
    i „najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” za album „A Tribute to Krzysztof
    Penderecki”.
  • 2015 „Per Artem ad Deum” Medal Papieskiej Rady ds. Kultury, Kielce 22 VI 2015.
  • 2015 „Fellow of the Royal Northern College of Music”, Manchester 26 VI 2015.
  • 2015 Cremona Music Award w kategorii „Twórczość”, 27 IX 2015.
  • 2015 „TOTUS”, nagroda przyznana przez fundację Dzieło Nowego Tysiąclecia
    w kategorii „Osiągnięcia w dziedzinie kultury chrześcijańskiej”, Warszawa
    10 X 2015.
  • 2015 „Złoty Medal” wybity w Mennicy Śląskiej z okazji 100-lecia Odnowienia Tradycji
    Politechniki Warszawskiej, Warszawa 5 XII 2015.
  • 2016 International Classical Music Awards w kategorii „Muzyka współczesna” za album
    „Clarinet Concerto, Flute Concerto, Concerto grosso no. 1”, Michel Lethiec,
    Łukasz Długosz, Arto Noras, Bartosz Koziak, Rafał Kwiatkowski, Polska Orkiestra
    Sinfonia Iuventus, dyr. K. Penderecki (DUX), 20 I 2016.
  • 2016 Étonne-Moi, Sankt Petersburg 22 XI 2016.
  • 2016 Medal Bene Merentibus od Stowarzyszenia Architektów Polskich dla Elżbiety
    i Krzysztofa Pendereckich w uznaniu zasług dla rozwoju Architektury Polskiej,
    Warszawa 25 XI 2016.
  • 2017 Nominacja GRAMMY od National Academy of Recording Arts and Sciences
    w kategorii „Best choral Performance” za album Penderecki Conducts Penderecki,
    Volume 1.
  • 2017 Nagroda GRAMMY od National Academy of Recording Arts and Sciences
    w kategorii „Best Choral Performance” za album Penderecki Conducts Penderecki,
    Volume 1., Los Angeles 12 II 2017.
  • 2017 Nagroda im. Prof. Aleksandra Gieysztora dla Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich
    za szczególną troskę o dziedzictwo muzyczne, wysoki poziom edukacji muzycznej
    oraz prowadzoną od lat działalność na rzecz popularyzacji w Polsce muzyki
    klasycznej, Warszawa 8 II 2017.
  • 2017 Nagroda JOKER magazynu Crescendo za album “Fryderyk Chopin: Piano
    Concertos” nagrany przez Szymona Nehringa wraz z Krzysztofem Pendereckim,
    Jurkiem Dybałem i Sinfoniettą Cracovią, 24 IV 2017.
  • 2017 Nagroda Honorowa Superbrands za szczególne zasługi dla promocji Polski
    w świecie, Warszawa 17 V 2017.
  • 2017 Nagroda Polskiej Akademii Umiejętności im. Erazma i Anny Jerzmanowskich za
    wspaniałe dzieła rozsławiające Polskę i dające radość ludziom na całym świecie,
    a także ogromne zasługi w kształceniu i promowaniu artystów młodego pokolenia,
    Kraków 22 V 2017.
  • 2017 Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Wydarzenie Roku za album Penderecki
    Conducts Penderecki vol. 1., Warszawa X 2017.
  • 1974 Royal Academy of Music, Londyn.
  • Honorowy Członek Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Rzym.

Honorowe członkostwa
Akademii artystycznych i naukowych oraz stowarzyszeń

  • Honorowy Członek American Association for the Advancement of Polish Culture.
  • 1975 Royal Swedish Academy of Music, Sztokholm 16 X 1975.
  • 1975 Akademie der Künste der Deutschen-Demokratischen Republik, Berlin 24 III 1975.
  • Członek Polskiej Akademii Nauk.
  • 1979 Honorowy Członek Międzynarodowej Rady Muzycznej, Melbourne 1 – 4 X 1979.
  • 1982 Academia Nacional de Bellas Artes, Buenos Aires 22 IV 1982.
  • 1985 Honorowy Członek National Geografic Society, Waszyngton 1 I 1985.
  • 1987 Académie Internationale de Philosophie et de l’Art, Geneva 28 II1987.
  • 1987 Odznaka Honorowa Miasta Poznania, Poznań 26 X 1987.
  • 1987 Odznaka Honorowa Towarzystwa POLONIA, Nagroda Towarzystwa Łączności
    z Polonią Zagraniczną, Warszawa 31 XII 1987.
  • 1990 Honorowy Obywatel Californii, California 7 VII 1990.
  • 1991 Académie Royale, Bordeaux 16 I 1991.
  • 1992 Honorowe Członkostwo Towarzystwa Olimpijczyków Polskich, Warszawa 10 II 1992.
  • 1993 Academia Scientiarium et Artium Europaea, Salzburg 27 VI 1993.
  • 1995 Medal Honorowego Obywatela miasta Strasburga.
  • 1995 Royal Irish Academy of Music, Dublin.
  • 1996 Honorowy Obywatel Miasta Władysławowa, Władysławowo 6 XI 1996.
  • 1997 Honorowy Patron Festiwalu „Europäische Wochen Passau”.
  • 1998 American Academy of Arts and Letters, New York 1998.
  • 1998 Doradca Artystyczny, Beijing Music Festival, Beijing.
  • 1998 Honorowy Dyrektor Artystyczny Filharmonii Krakowskiej.
  • 1998 Honorowy Profesor Konserwatorium Muzycznego w Pekinie.
  • 1998 Honorowy Obywatel Miasta Xalapa-Enriquez, Meksyk VI 1998.
  • 1998 Członek Korespondent Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium,
    Monachium VII 1998.
  • 1999 Nagroda muzyczna miasta Duisburga, Duisburg 17 X 1999.
  • 1999 Honorowy Obywatel Connecticut, Connecticut 30 I 1999.
  • 1999 Honorary Trustee of The Kosciuszko Foundation, Nowy Jork.
  • 2000 Honorowy Członek Gesellschaft der Musikfreunde, Wiedeń.
  • 2000 Honorowy Obywatel Puerto Rico, Puerto Rico 19 V 2000.
  • 2001 Honorowy Członek Academy for Performing Arts w Hong Kongu.
  • 2002 Honorowy Obywatel Miasta Dębicy, Dębica 12 XII 2002.
  • 2003 Honorowy Dyrektor Chóru Fundacji Księcia Asturii.
  • 2003 Honorowy Prezes „Apayo la Creacion Musical Oviedo” .
  • 2004 Honorowy Profesor Academia Argentina de Musica, VIII 2004.
  • 2004 Honorowy Obywatel Buenos Aires (Visitante Ilustre de la Ciudad de Buenos Aires)
  • 2004 Fondation Félix Mendelssohn Bartholdy, Paryż/Lipsk
  • 2004 Honorowy Obywatel Gminy Zakliczyn.
  • 2004 Członek Rady Programowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.
  • 2005 Honorowy Profesor Akademii Muzycznej im. Jazepa Vitolsa w Rydze, Estonia.
  • 2007 Honorowy Profesor St. Petersburskiego Państwowego Konserwatorium
    im. Rimskiego-Korsakowa, Rosja.
  • 2007 Członek Honorowy Komitetu Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej im. św. Jana z Dukli
  • 2007 Honorowy Członek Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Warszawa 15 X 2007.
  • 2008 Honorowy Profesor Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie
  • 2008 Honorowy Profesor Państwowego Konserwatorium im. Komitasa w Erewanie,
    Erewań 7 IV 2008.
  • 2008 Honorowa Nagroda od International Academy of Science of Nature and Society,
    Armenia 7 IV 2008.
  • 2008 Odznaka Honorowa „Zasłużony dla Mazowsza”, 13 X 2008
  • 2008 Odznaka Honorowa „Zasłużony dla Województwa Podkarpackiego”, Dębica 29 IX 2008.
  • 2009 Honorowy Profesor Die Hochschule für Musik w Würzburgu, Würzburg 18 II 2009.
  • 2009 Honorowy Obywatel Miasta Bydgoszczy, Bydgoszcz 2 IX 2009.
  • 2012 Honorowy Członek PRO SINFONIKA, 23 XI 2012.
  • 2013 Srebrny Honorowy Członek Towarzystwa Miłośników Buska-Zdroju.
  • 2013 Honorowy Obywatel Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, X 2013.
  • 2013 Honorowy Członek Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 18 XI 2013.
  • 2014 Honorowy Członek Die Musikverein für Steiermark, Graz 10 III 2014.
  • 2014 Honorowy Członek Związku Kompozytorów Armenii.
  • 2014 Honorowy Obywatel Powiatu Tarnowskiego.
  • 2015 Prezes Honorowy Związku Kompozytorów Polskich, Warszawa 19 VI 2015.
  • 2016 Honorowy Przewodniczący Jury XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego
    im. Henryka Wieniawskiego, X 2016.
  • 2017 Członek Konwentu Godności Honorowych Akademii Muzycznej w Krakowie,
    III 2017.