Grażyna Pstrokocińska - Navraltil Sinfonia Varsovia

Studia kompozytorskie ukończyła pod kierunkiem prof. Tadeusza Natansona w PWSM (1971) i w tej uczelni podjęła pracę. W 1978 r. jako stypendystka rządu francuskiego uczestniczyła w wykładach Oliviera Messiaena (Konserwatorium) i Pierre Bouleza (IRCAM) w Paryżu, w seminarium autorskim Iannisa Xenakisa w Aix en Provence. Była też stażystą w Studio Muzyki Eksperymentalnej w Marsylii.

W 1993 r. otrzymała tytuł naukowy profesora. Od 1977r. prowadzi klasę kompozycji we Wrocławiu, a w latach 1998 – 2009 – kształciła także młodych twórców w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jej absolwenci zajmują istotną pozycję w polskiej muzyce współczesnej.

W latach 1991-2017 kierowała pracą Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki (obecnie Katedra Kompozycji) we Wrocławskiej Akademii Muzycznej. Uczestniczyła w 4 edycjach pracy Komisji Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, a w latach 1996 – 2008 pełniła kolejno funkcje doradcy programowego, kierownika i dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nowa.

Jest laureatką konkursów kompozytorskich: m.in. Ogólnopolskiego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga (1971), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego GEDOK w Mannheim (1975), Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1987). Wyróżniona również m in. Nagrodą Premiera za twórczość dla dzieci i młodzieży, Nagrodą Miasta Wrocławia, Nagrodą im. św. Brata Alberta (1998 ). Jest laureatką Wrocławskiej Nagrody Muzycznej (2002) oraz Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (2004).

W 2006 r otrzymała doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Dziedzinie Muzyki. W 2013 r. uhonorowana została srebrnym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, a w 2017 Medalem – Zasłużony dla Wrocławia.

Jej dorobek kompozytorki obejmuje kilkadziesiąt pozycji, w większości ujętych w cykle.

Najważniejsze kompozycje:

Cykl wielkich form pod wspólnym tytułem freski :

  • I Reanimacja na wielką orkiestrę symfoniczną (1971) – człowiek i życie
  • II Epitaphios na wielką orkiestrę symfoniczną (1976) – człowiek i śmierć
  • III Ikar na wielką orkiestrę symfoniczną (1979) – człowiek i marzenia
  • IV …alla campana… na fortepian i orkiestrę (1985) – człowiek i pamięć
  • V Eternel na sopran, chór chłopięcy, chór mieszany i wielką orkiestrę (1989) – człowiek i wiara
  • VI Palindrom na wielką orkiestrę smyczkową z klawesynem amplifikowanym (1994) – człowiek i tęsknota
  • VII Uru Anna (Światło Nieba) na tenor, wielki chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (1999) – człowiek i światło

Cykl utworów na perkusję:

  • Ostinato na kwartet perkusyjny (1974)
  • Kanon na grupę motoryczną (1975)
  • Studio per violino et Tam – Tam (1975)
  • BIS – JOKE * na perkusję i fortepian (1985)
  • TRIANGLE ! na sekstet perkusyjny (II wersja 1990)

Cykl myśląc o Vivaldim:

  • …el Condor… na 2 marimby i orkiestrę smyczkową (1996) (wiosna)
  • …como el sol e la mar… na flet i orkiestrę kameralną (2007 / 2008) (lato)

Cykl madrygały:

  • W poszukiwaniu wędrującego echa na 2 skrzypiec (2000)
  • Algorytm snu wielkiego miasta na marimbę (2001)
  • Ptaki na horyzoncie zmierzchu na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2006)
  • Madrygał na dwa fortepiany (2011)

Cykl reportaże:

  • Niedziela Palmowa w Nazareth na saksofon, perkusję i organy (2009)
  • ICE – LAND …tęczowe mosty nad Dettifoss… na 22 instrumenty smyczkowe i harfę amplifikowaną (2011)
  • Figury na piasku …wędrówki odwiecznego skarabeusza… na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2014)

Cykl ekomuzyka:

  • Le soleil – koncert na perkusję i orkiestrę (1991)
  • Terra na chór męski i fortepian (1995)
  • Bartokiana na wiolonczelę i fortepian (1995) – wersja na marimbę i orkiestrę kameralną (2000) – wersja na flet, saksofon i fortepian (2015)
  • Muzyka lidyjska na orkiestrę smyczkową (2002)
  • Strumyk i słonko na inkrustowany fortepian (2007)
  • Lasy Deszczowe na flety i orkiestrę symfoniczną (2013)
  • Galaktikos α na flet i organy (2015)
  • Galaktikos β na dwa flety i organy (2017)

Niezależnymi pozycjami są:

  • W królestwie jesiennych liści balet (1989)
  • Arabesca, Kwartet lidyjski 2 kwartety smyczkowe(1995)

Utwory dla dzieci i młodzieży:

  • MAGNIFICAT MM na sopran, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (2004)
  • HARMONIES na orkiestrę (2011)
  • Assisi na wiolonczelę, chór dziecięcy i wielką orkiestrę symfoniczną (2017)